پاسخ به : سوال درباره روش شستشوی مرغداری

صفحه نخست انجمن ها انجمن طیور سوال درباره روش شستشوی مرغداری پاسخ به : سوال درباره روش شستشوی مرغداری

#13574
naji.zare
مشارکت کننده

سلام .
پرندگانی که از گوشت آنها به عنوان مواد غذایی استفاده می شود نسبت به آلودگی ها بسیار حساس هستند. مرغ هم که از جمله مهمترین پرندگانی است که در چرخه غذایی انسان از آن استفاده استفاده می شود ، از این قاعده مستثنی نیست. محل نگهداری مرغ باید عاری از هرگونه آلودگی ، میکروب و باکتری باشد چرا که این عوامل به راحتی می توانند رشد و پرورش پرنده را با مشکل مواجه کرده و حتی باعث مرگ و میر آن ها در گله بشوند.

اگر هم این عوامل باعث از بین رفتن گله نشوند ، این امکان وجود دارد که تخم های نطفه دار پرنده با مشکل مواجه شوند و نسل های بعدی را تحت تاثیر قرار دهند و یا حتی تا آلودگی و میکروب از طریق تخم و گوشت به انسان منتقل شود.

به همین دلیل شستشو و ضدعفونی کردن مرغداری ها که محل اصلی پرورش و نگهداری مرغ های گوشتی و تخمگذار هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شما هم با این سوال مواجه شوید ؛ با این که با شستشوی سالن و محوطه مرغداری آلودگی تا حدودی از بین می‌رود چه لزومی دارد که محیط نگهداری مرغ در مرغداری ضدعفونی بشود؟
ر پاسخ باید بگوییم که اگرچه این حرف درست است ولی عوامل بیماری زا به صورت کامل با شستشو حذف نمی شوند. به همین دلیل باید محیط نگهداری مرغ ها در مرغداری با استفاده از مواد مناسب به صورت کامل ضدعفونی شود تا عوامل بیماری زا به طور کامل حذف شوند.

بسیاری از متخصصین و صاحبنظران بر این عقیده هستند که ضد عفونی کردن مرغداری را باید پس از شستشو انجام داد تا شرایط لازم برای تکثیر و رشد میکروب و عوامل بیماری ها فراهم نشود. به همین دلیل اکیداً توصیه می شود که ۲۴ ساعت پس از شستشو ، محوطه سالن و مرغداری با استفاده از مواد ضدعفونی کننده ضدعفونی بشوند تا مجالی برای رشد میکروب ها و باکتری ها در این مکان ها وجود نداشته باشد.

ضدعفونی مرغداری را با چه موادی می توان انجام داد؟

پس از این که محوطه سالن و مرغداری را شستشو کردید ، بهتر است بلافاصله با استفاده از پاک کننده هایی که حاوی کلر هستند مانند کولین کلراید یا بنزالکونیوم کلراید محوطه را ضدعفونی کنید. از دیگر مواد ضدعفونی کننده که در ضد عفونی دستگاه های جوجه کشی استفاده می شود ، مانند فرمالین هم می توانید استفاده کنید. فرمالین یک ضدعفونی کننده قدرتمند است که می تواند میکروب‌های و آلودگی ها را از بین ببرد. بنابراین توصیه می‌کنیم که از فرمالین

محلول ۵۰ درصد هم برای ضدعفونی کردن مرغداری استفاده کنید.

پس از ضدعفونی کردن داخل مرغداری ، نوبت به ضدعفونی کردن دیواره های داخلی و خارجی سالن می‌رسد. برای ضدعفونی کردن دیوارهای داخلی و خارجی سالن از آهک استفاده کنید. این کار را می توانید با استفاده از آهک پاشی انجام دهید. منتهی باید توجه کنید که برای آهک پاشی هر ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر مربع باید هر ۲۵ کیلوگرم آهک رو در ۵۰ تا ۷۵ لیتر آب حل کنید.

اما چگونه باید دیوار های داخلی و خارجی سالن مرغداری را آهک پاشی کنید؟ پاسخ این است که نیازی به آهک پاشی کل دیواره های داخلی و خارجی نیست. کافیست تا ارتفاع یک تا یک و نیم متر دیواره ها را آهک پاشی کنید. اگر با محدودیت آهک مواجه نیستید ، می توانید محوطه خارجی را هم با استفاده از این ماده ضدعفونی کنید.

پس از اینکه محوطه داخل را با استفاده از آب شستشو کرده و با فرمالین و یا آهک پاشی ضدعفونی کردید ، باید تراشه های چوب یا کاغذ را روی کف سالن قرار دهید. برای اینکار بهتر است از تراشه‌های استفاده کنید که ارتفاع حدود ۵ سانتی متر داشته و به شکل پفکی باشند.

تراشه ها را بر روی بستر پخش کنید. پس از این کارها نوبت به نصب تجهیزات مورد نیاز برای پرورش مرغ ها از جمله دانخوری و آبخوری ها در داخل سالن می رسد. اما قبل از این کار نباید شستشو ضدعفونی آبخوری و دانخوری رو در خارج از سالن فراموش کرده باشید.

پس از این که تجهیزات را نصب کردید ، داخل سالن را به صورت کامل ببندید. مخصوصا درب و پنجره‌ها را بررسی کنید که بسته شده باشند تا از ورود حشرات و حیوانات موذی مانند موش به داخل سالن جلوگیری شود.

ضد عفونی داخل سالن را باید دو روز قبل از وارد کردن جوجه ها به سالن های مرغداری دوباره انجام دهید. باید برای این کار از گاز فرمالین استفاده کنید که ضدعفونی کردن نهایی معروف است. برای انجام ضدعفونی نهایی باید تمامی ورودی های هوا از جمله درب و پنجره و منافذ را ببندید و با استفاده از گاز فرمالین که با ترکیب پرمنگنات و فرمالدئید به دست می‌آید ، محیط داخل مرغداری و سالن را ضدعفونی کنید.