پاسخ به : معرفی نژاد گاو شیری

صفحه نخست انجمن ها انجمن دام معرفی نژاد گاو شیری پاسخ به : معرفی نژاد گاو شیری

#13598
dam.iran75
مشارکت کننده

نژاد گاو جرسی

گاوهای جرسی نسبتا وزن کمی داشته و شیری غنی و پرچرب دارند و از شناخته شده و معروف ترین نژادهای گاو شیری در جهان به حساب می آیند . در اصل منشا این نوع از گاو جزیره جرسی ( واقع در بین کشورهای انگلستان و فرانسه ) می باشد . شیر این نژاد دارای میزان زیادی پروتئین است . نژاد جرسی تطبیق پذیری و سازگاری بالایی با انواع شرایط آب و هوایی و جغرافیایی دارد و دامداران به دلیل این ویژگی بیشتر مایل به پرورش آن هستند . گاوهای جرسی نسبتا کم وزن هستند . آرام و مطیع بودن از دیگر ویژگی های آنها است ولی گاهی اوقات رفتارهای پرخاشگرانه ای نیز از خود نشان می دهند و طول عمر زیادی هم دارند . گاو جرسی مقابل بیماری ها مقاومت خوبی دارند ، این ویژگی برای دامپرورانی کم ریسک نکته مهمی محسوب می شود زیرا استفاده از آنها می تواند خطر مرگ و میر گاو های گله را کاهش دهد . تنوع رنگی در این نژاد زیاد است ، طیف رنگ بدنشان بین خاکستری ، قهوه روشن یا حنایی رنگ می باشد .

زایمان گوساله ها عموما بدون مشکل است زیرا گوساله ها در هنگام تولد جثه کوچکی دارند و نسبتا فرایند زایمان آسانی را طی می کنند . نرخ باروری بالایی دارند و زود بالغ می شوند . میزان پروتیئن و کلسیم در شیر جرسی بیشتر از میانگین سایر نژادها می باشد . بهره وری بالای آنها در تبدیل علوفه به شیر با کیفیت یکی دیگر از ویژگی های جذاب گاو جرسی به شمار می آید

از این نژاد می توان برای تولید گوشت نیز استفاده کرد. برخی از محققان معتقدند که نژاد گاوهای جرسی نرخ تولید شیر بیشتر از لحاظ مقدار علوفه که مصرف می کنند نسبت به گاو هلشتاین دارند و همچنین عمر بیشتر نیز می کنند .

میزان شیر تولیدی : ۷۰۰۰ کیلوگرم در سال

وزن : ۴۵۰ کیلوگرم

ویژگی : داشتن شیری پرچرب

کشور : فرانسه

گاو جرسی