پاسخ به : معرفی نژاد گاو شیری

صفحه نخست انجمن ها انجمن دام معرفی نژاد گاو شیری پاسخ به : معرفی نژاد گاو شیری

#13604
dam.iran75
مشارکت کننده

نژاد گاو مونت بلیارد

معرفی گاو نژاد مونت بلیارد

گاو نژاد مونت بلیارد یکی از گاوهای نژاد فرانسوی شناخته می شود اما در اصل خاستگاه آن را از منطقه ای مرتفع در کوههای ژورا واقع در ناحیه برن کشور سوئیس می دانند. نژاد مونت بلیارد نژادی شیری است که بیشتر جهت تولید شیر و فرآورده های لبنی پرورش داده می شود.

هر چند این نژاد یک نژاد شیری است اما برای پرواربندی و تولید گوشت نیز بسیار سود آور است. به همین دلیل گاو نژاد مونت بلیارد را نژادی شیری-گوشتی می دانند. این نژاد در فرانسه جمعیت زیادی دارد به طوری که دومین نژاد پرجمعیت گاوهای شیری در فرانسه می باشد. شیر و گوشت بدست آمده از این نژاد از کیفیت و کمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پراکندگی نژاد مونت بلیارد:
این نژاد هم اکنون در بسیاری از مناطق جهان پرورش داده می شود. شاخص ترین کشورهای پرورش دهنده گاو نژاد مونت بلیارد کشورهای فرانسه، استرالیا، آرژانتین، آلمان، بلژیک، الجزایر، برزیل، اسپانیا، آمریکا، جزایر قناری، شیلی، کلمبیا، گواتمالا، لوکزامبورگ، ایرلند، ایتالیا، کاستاریکا، انگلستان، روسیه، هلند، لهستان، پرتغال، چکسلواکی، رومانی، یوگوسلاوی، مکزیک، نیوزلند، سنگال، اسلواکی، سوئیس، تونس، ترکیه و ایران می باشند.

پرورش نژاد مونت بلیارد در ایران:
گاو نژاد مونت بلیارد در استان های تهران، بوشهر، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه پرورش داده می شود.

معرفی گاو نژاد مونت بلیارد
ویژگی های تولید مثلی:
میزان باروری در نژاد مونت بلیارد از سایر نژادهای شیری بیشتر است. طبق یک تحقیقات انجام شده درصد باروری در نژاد مونت بلیارد ۶۱ درصد است در حالی که این درصد برای نژاد های هلشتاین و نورماند و هلشتانی ایرلندی به ترتیب ۵۱، ۴۳، ۳۲ درصد می باشد.

گاوهای نژاد مونت بلیارد طول عمر تولیدی بالایی نسبت به دیگر نژادهای گاو شیری نیز دارند. بیش از ۳۰ درصد گاوهای مونت بلیارد اغلب ۵ بار آبستن می شوند در حالی که این آمار برای دیگر نژادهای شیری ۲۲ درصد است. همچنین گاوهای مونت بلیارد بیش از ۸ برابر دیگر نژادهای شیری شانس رسیدن به حاملگی های هشتم به بعد را دارند. به طور کلی گاوهای نژاد مونت بلیارد ۵% الی ۱۰ %‌ شانس باروری بیشتر نسبت به دیگر نژاد ها را دارد.

معرفی گاو نژاد مونت بلیارد
ویژگی های تولیدی:
هر ماده گاو نژاد مونت بلیارد معمولا دوره شیردهی ۳۰۵ روزه دارند و در طی این دوره بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم شیر تولید می کند. ۱۵۰ راس ماده گاو نژاد مونت بلیارد در طول عمر خود بیش از ۱۰۰ تن شیر تولید می کنند. به طور متوسط درصد چربی و پروتئین شیر گاو مونت بلیارد به ترتیب ۳٫۸ و ۳٫۶ می باشد.

همانطور که گفته شد نژاد مونت بلیارد یک نژاد گوشتی نیز می باشد. گوساله های جوان نژاد مونت بلیارد در سن ۱۸ تا ۲۰ ماهگی وزنی در حدود ۳۸۰ تا ۴۳۰ کیلوگرم دارند و با این میزانی یکی از بهترین نژادهای گوشتی گاو در جهان هستند.

میزان افزایش وزن روزانه گوساله مونت بلیارد تقریبا ۱۵۶۰ گرم می باشد. تولید گوشت نژاد مونت بلیارد و هلشتاین به طور میانگین به ترتیب ۳۵۲ و ۳۲۰ کیلوگرم می باشد. می توان گاوهای حذفی نژاد مونت بلیارد را در مدت زمان کوتاهی پس از شیرگیری، به فروش رسانید.

مونت بیلیارد