معرفی نژاد گاو شیری

صفحه نخست انجمن ها انجمن دام معرفی نژاد گاو شیری

در حال نمایش 10 نوشته (از کل 10)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #13577
    dam.iran75
    مشارکت کننده

    در این تایپک قصد دارم گاوهای شیری رو به همه ی دوستان معرفی کنم

    #13582
    dam.iran75
    مشارکت کننده

    بهترین نژاد های گاو شیری در جهان
    امروزه با توجه به افزایش جمعیت جهان نیاز جامعه جهانی به غذا بیشتر شده است که با توجه به منابع محدود کشورها باید راهکارهای مناسبی جهت رفع این مشکل مورد استفاده قرار گیرد. یکی از این راه حل ها که می توان به آن اشاره کرد بهره گیری و اصلاحات ژنتیکی بر روی انواع دام ها می باشد که تاثیر قابل توجه ای در این زمینه خواهد داشت.در صورت استفاده از بهترین نژاد های گاوی می توان میزان بیشتری محصولات لبنی مانند شیر و گوشت تولید کنیم که باعث افزایش نرخ بازده ای می -شود.امروز قصد معرفی بهترین نژادهای گاو شیری در دنیا را داریم که راندمان خوبی در صنعت دامپروری دارند و مورد استقبال دامداران کشورهای گوناگون برای پرورش قرار گرفته اند.

    در تمامی کشورهای دنیا نژادهای گوناگونی برای پرورش در حوزه تولید شیر و محصولات لبنی وجود دارد اما سوال اینجاست که کدام نژاد بهترین است و چگونه می توان این مورد را تشخیص داد . در ادامه مطلب می خواهیم برخی از محبوب ترین نژادهای گاوی را به شما عزیزان معرفی کنم.

    • این پاسخ 3 years، 10 months پیش توسط dam.iran75 اصلاح شده است.
    #13587
    dam.iran75
    مشارکت کننده

    هلشتاین فریزن (انگلیسی: Holstein Friesian cattle‎) (که در آمریکای شمالی با نام اختصاری هلشتاین و در انگلستان و ایرلند با نام فریزن شناخته می‌شود) یکی از نژادهای پرورشی گاو شیری است که منشأ آن به هلند شمالی و فریسلاند و شلسویگ-هولشتاین در آلمان شمالی برمی‌گردد. این نژاد گاو بالاترین میزان تولید شیر در میان کل حیوانات شیرده جهان را دارا می‌باشد.

    نژاد هلشتاین فریزن نتیجهٔ تلاش دامداران هلندی و آلمانی است که به دنبال دستیابی به گاوهایی بودند که بتوانند بیشترین استفاده را از علوفه مصرفی داشته باشند. با رشد جمعیت جهان، این نژاد، به منظور توسعهٔ بازارهای تولید شیر، از هلند به آمریکای شمالی و جنوبی وارد شد. در گذشته در شمال اروپا، از این نژاد برای شیردهی و در جنوب اروپا برای مصرف گوشت استفاده می‌شد. از سال ۱۹۴۵، توسعهٔ پرورش گاو به خصوص گاوهای شیری در اروپا بسیار مورد توجه است. بیش از هشتاد درصد از تولید شیر در اروپا مربوط به بوردو و ونیز است، که بیش از ۶۰ درصد از کل گاوهای موجود نیز به این مناطق تعلق دارد.

    نژادهای اصیل هلندی این گاو با نژادهایی که در ایالات متحده آمریکا پرورش یافته‌اند، بسیار متفاوت می‌باشند. نژادهای هلندی، گاوهایی دو منظوره هستند که هم برای شیردهی و هم برای تولید محصولات گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در حالیکه نژادهایی که در آمریکا پرورش یافته‌اند، فقط برای شیردهی استفاده می‌شوند. این مسیله باعث ایجاد گاوهایی تحت عنوان «سوپر هلشتاین» شده‌است که توانایی تولید ۶۰–۸۰ کیلوگرم شیر در روز را دارند.

    به گاوهایی از این نژاد که در آمریکا برای تولید شیر اختصاصی شده‌اند، «هلشتاین» می‌گویند و برای گاوهای اصیل اروپایی که دو منظوره هستند، واژهٔ «فریزن» استفاده می‌شود. همچنین دامداران، گاوهای آمریکایی را با گاوهای اروپایی آمیزش دادند. به این گاوهایی که نتیجهٔ زادگیری بین این دو هستند، «هلشتاین-فریزن» گفته می‌شود.

    در ایران، نژاد پرورشی در ۹۸ درصد از گاوداری‌ها هلشتاین فریزن است و دو درصد بقیه نیز به نژاد براون سوییس اختصاص دارد.

    گاو هلشتاین
    نژاد گاو هلشتاین رکود بیشترین میزان تولید شیر در جهان را دارد و جزو مشهورترین نژادهای گاوی در سراسر دنیا می باشد .گاو هلشتاین ژنتیکی بی نظیری را داراست و به عنوان مهم ترین نژاد گاو شیری در جهان شناخته می شود . اگر چه این نژاد به کشور هلند تعلق دارد اما بدلیل تطبیق پذیری خوب با انواع شرایط محیطی ، دامداران بسیاری از کشورهای جهان اقدام به پرورش این گاو هلشتاین می کنند. رنگ اغلب گاوهای هلشتاین ترکیبی از سیاه و سفید است و قدی در حدود ۵ فوت می باشد.

    اولین اجداد آنها در حدود ۲۰۰۰ سال پیش ظاهر شده اند . در قسمت های شمالی اروپا گاو هلشتاین بیشتر برای مقاصد تولید شیر پرورش می دهند اما در مناطق جنوبی این قاره هدف از پرورش تولید گوشت می باشد . به طور کلی از طول عمری بالا نیز برخوردار هستند . وزن گوساله های تازه متولد شده این نژاد گاوی حدود ۴۵ کیلوگرم می باشد . نرخ بهره وری بالایی هم از لحاظ تولید شیر و هم از لحاظ وزن گیری دارند

    برخی از مهم ترین ویژگی های گاو هلشتاین

    میزان تولید شیر : ۱۱۸۰۰ کیلوگرم در سال

    نام دیگر :گاو هلشتاین فریزیان یا گاو Friesian

    کشور : هلند

    ویژگی : بیشترین رکورد تولید شیر در جهان

    وزن : حدود ۱ تن

    • این پاسخ 3 years، 10 months پیش توسط dam.iran75 اصلاح شده است.
    #13591
    dam.iran75
    مشارکت کننده

    گاو قرمز نروژی
    گاو قرمز نروژی در دسته گاوهایی است که به عنوان گاو شیری در جهان محسوب می شوند که از دهه ۷۰ میلادی پرورش دهندگان این نژاد به صورت جدی بر روی صفاتی که نرخ بازده ای را بالا می برد تحقیقاتی انجام داده اند که منجر به افزایش تولید و عملکرد بهتر دام در صفات باروری و سلامتی این گاوها شده است. در اروپا بسیار مورد استقبال هستند و رنگ آنها معمولا ترکیبی بین قرمز و سفید و یا سفید و سیاه است . علاوه بر تولید شیر ، برای تولید گوشت نیز نژاد مطرحی می باشد . بیش از ۹۸ درصد از گاوهای کشور نروژ را این نوع تشکیل می دهد . در کل زایمان ساده ای در هنگام تولد گوساله ها دارند و از میزان مرگ و میر کمی برخوردار هستند . شیری تولیدی آنها از لحاظ کیفیت مواد مغذی بسیار غنی و مرغوب می باشد و روزانه می توانند در صورت مصرف علوفه مغذی تا ۱٫۲ کیلوگرم وزن بگیرند و

    میزان تولید شیر : ۱۰۰۰۰ کیلوگرم در سال

    نام دیگر :NRF

    کشور : نروژ

    ویژگی : نژادی مقاوم و داشتن شیر غنی

    وزن : حدود ۶۰۰ کیلوگرم
    گاو قرمز نروژی

    #13592
    dam.iran75
    مشارکت کننده

    معرفی گاو نژاد براون سوییس

    نژاد گاو براون سوییس قدیمی ترین نژاد گاوهای شیری می باشد که از نظر جثه دومین گاو بزرگ شیری دنیا پس از نژاد هلشتاین است. این نژاد یکی از بهترین نژادهای گاوهای شیری برای پرواربندی است. در این مقاله شما را با پرورش نژاد گاو نژاد براون سوییس و ویژگی های مختلف آن آشنا می کنیم.

    گاو نژاد براون سوییس Brown swiss دومین گاو سنگین وزن جهان پس از گاو هلشتاین می باشد. خاستگاه این نژاد، دامنه های کوهستان آلپ در سوییس است که بیشتر برای تولید پنیر اصلاح می شدند. امروزه این گاوها به دلیل سنگین وزن بودن و چربی سفیدشان یکی از محبوب ترین نژادها برای پرورش دهندگان دام هستند.

    گاو نژاد براون پس از نژاد هلشتاین نسبت به دیگر نژادهای شیری دیگر دیرتر به بلوغ می رسد و در سن بالاتری به اوج تولید شیر می رسند. این گاو ها رام هستند اما گاهی لجباز هم می شوند.

    ویژگی های ظاهری گاو نژاد برون سوییس:
    رنگ:
    رنگ این گاوها غالبا قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره است. بعضی از گاوهای براون سوییس دارای لکه های سفیدی در بالای شکم و وسط منگوله بوده که غالبا برای پرورش انتخاب نمی شوند. بیشتر گاوهای نژاد براون سوییس موهای روشنی در اطراف پوزه و اطراف گوشهای خود دارند.

    معرفی گاو نژاد براون سوییس
    ویژگی های تولیدی گاو نژاد براون سوییس
    وزن:
    وزن گاو نر بالغ نژاد براون سوییس ۹۰۹ کیلوگرم و وزن گاو ماده بالغ این نژاد ۶۳۶ کیلوگرم است. گوساله های این نژاد نیز به طور میانگین ۴۱ کیلوگرم وزن دارند. گوشت این نژاد یکی از مطبوع ترین گوشت های گاو است.

    شیر
    تولید شیر گاو نژاد براون سوییس سالیانه ۹۵۲۵ لیتر است. این گاوها یکی از نژادهای شیری گاو محسوب می شوند. درصد چربی شیر این گاوها ۴ درصد و درصد پروتئین شیر آن ها ۳٫۵ درصد است.

    معرفی گاو نژاد براون سوییس
    گاو نژاد براون سوییس قدرت چرای بسیار خوبی دارد. طول دوره آبستنی این گاوها حدودا ۲۹۲ روز است.
    گاو نژاد براون سوییس

    #13595
    dam.iran75
    مشارکت کننده

    گاو سمینتال
    آلمان در جمعیت جهانی گاو سمینتال نقش پیشرویی دارد. در بسیاری از کشورها اصلاح نژاد گاو سیمنتال بر مبنای روش های کشور آلمان بنا شده و در عمل تمام مناطق اصلاح نژاد گاو سیمنتال در دنیا از ژن های این گاو جهت رسیدن به پیشرفت های ژنتیکی استفاده کرده اند.

    در دهه های اخیر، مناطق جدیدی جهت اصلاح نژاد گاو سمینتال در سرزمین های تولید کننده سنتی گوشت چون شمال اروپا، شمال و جنوب آمریکا، نیوزلند و استرالیا راه گشودند، بگونه ای گاو سمینتال توانست در مقابل گاوهای بومی برتری های چشمگیری از خود نشان داده است.

    گاو سمینتال برای اصلاح نژاد نیز کاملا مناسب است. بدین صورت که گاوهای ماده با نژاد خالص از نظر تولید شیر با گاوهای نر سمینتال آمیزش داده شده و یا با اسپرم این گاوها تلقیح مصنوعی می شوند. امکان بهبود نژادهای بومی در مناطق گرمسیر و کویری با یک برنامه ریزی سیستماتیک اصلاحی ابعاد جدیدی می یابد. به خصوص در مناطق گرم- مرطوب، جایی که شرایط طبیعی در نگهداری نژاد خالص taurus¬bos محدودیت ایجاد کرده است، می توان توسط اصلاح نژاد با نژاد indicus¬bos با افزایش چشمگیری در توانایی های دامی دست یافت. اصلاح نژاد با گاو سمینتال در مقایسه با دیگر نژادهای اصلاحی taurus¬bos از آن جهت مناسب است که نه تنها در توانایی تولید شیر بلکه در عین حال در توانایی تولید گوشت ارجحیت دارد.
    در راستای معرفی تلقیح مصنوعی که در منطقه اصلاح نژاد گاو سمینتال به سرعت گسترش پیدا کرد، فصل تعیین کننده جدیدی در تاریخ اصلاح نژاد در دهه 60 آغاز شد: اصلاح نژاد به روش تلقیح مصنوعی در حد وسیع، بر پایه علم ژنتیک و بکارگیری روش های مدرن دستاوردهای ژنتیکی، همچنین بکارگیری اطلاعات مدرن ارزش های اصلاحی.

    نتایج موفقیت آمیز بدست آمده در دهه های اخیر نتیجه به کار گیری مستمر برنامه های اصلاح نژاد گاو سمینتال می باشد که اثرات مثبت و موفق آن در جمعیت بزرگ گاو سمینتال دیده می شود.

    رضایت دامپرور و کشاورز از گاو اصلاح نژاد شده و گاو نژاد خالص سمینتال

    دلایل زیادی مبنی بر ترجیح گاو سمینتال وجود دارد که از جمله آن می توان موارد زیر را برشمرد:

    عملکرد مناسب
    مدت بهره دهی طولانی تر
    دو منظوره بودن (شیر و گوشت)
    توانایی گوشت بیشتر در زمان حذف
    مقاومت در برابر بیماری خصوصا بیماری های گوارشی
    باروری بالای اسپرم
    افزایش قابل توجه چربی و پروتئین شیر
    مقاومت در برابر اسیدوز
    رشد سم بسیار پایین و مقاومت زیاد بافت سم
    عدم تعریف برگشتی شیردان در این نژاد
    باروری بالای اسپرم
    گوساله دهی بالاتر
    سلامت بیشتر پستانها
    و میزان پروتئین شیر بالاتر دلایل دیگری هستند که برتری گاو سمینتال را نشان می دهند.

    گاو سمینتال را می توان با تعریف زیر تحت عنوان شاخص اصلی شناسایی کرد:
    گاو سمینتال یک نژاد دو منظوره، سالم و قوی است که قدرت سازگاری بالایی داشته و از توانایی های زیادی برخوردار است.
    مشخصه گاو سمینتال ممتاز که در اوج توانایی قرار دارد، چشمگیر بودن دستهای قوی و ماهیچه بندی ران و پشت بوده که ضامن سلامت و ثبات آن نیز هست.
    نماد بارز گاو سمینتال دارا بودن یک ستون و اسکلت محکم و سنه هایی است که با جایگیری مناسب، که حتی پس از چند دوره شیر دهی هنوز سفت بوده و بالاتر از مفصل میانی جای دارند، محکم قرار گرفته اند. لگن حیوان پهن و قدری مایل می باشد.
    توانایی گاو سمینتال طی سالهای اخیر سیر صعودی داشته است. در سال 2006 میلادی، متوسط تولید شیر دامداری های پرورش گاو سمینتال، در یک دوره 305 روزه در اتحادیه دامداری میتلفرانکن آلمان، بیش از 7500 کیلو گرم شیر با 15/4 درصد چربی و 48/3 درصد پروتئین بوده است. دامداری های نمونه در مجموعه گله خود موفق به تولید شیر 10000 کیلوگرم نیز شده اند. یک ویژگی بارز این نژاد سلامت پستانها است، با متوسط تعداد کمتر از 180000 سلول.
    گوساله های نر با رشدی سالم و شاداب، مناسب پروار شدن هستند. گاو گوشتی(کشتاری) به حد کلاس تجاری Eو U می رسند. حتی گاوهای ماده کشتاری(گاوهای شیری حذفی) با وزن کشتار بیش از 350 کیلوگرم گوشت، به کلاس تجاری U وR می رسند.
    به منظور رسیدن به نتایج مطلوب در جهت اصلاح نژاد گاو سمینتال، مراکز اصلاح نژاد BVN مشاوره و راهنمایی دامداران را با معرفی گاو نر سمینتال به عهده دارد.

    سیمنتال

    از اسپرم چه گاو نری برای اصلاح نژاد باید استفاده شود؟
    قاعدتا استفاده از گاو نر سمینتال برای اصلاح نژاد مجدد به سمت هلشتاین قابل بررسی خواهد بود. به هر حال در هیچ صورتی از اصلاح نژاد نباید از اسپرم گاو نر آمیخته(دورگه) استفاده کرد، زیرا در اغلب موارد ممکن است منجر به شکاف های نژادی ناخواسته و نامناسب شود.
    گاو سیمنتال یکی قدیمی ترین گونه های نژادگاوی متعلق به کشور سوئیس است که از ابتدای قرن ۱۸ میلادی در ایالت متحده آمریکا پرورش داده می شود.اگر چه که در بسیاری از کشورها این نژاد به عنوان یک نژاد شیری تلقی می شود اما در آمریکا بیشتر به دلیل تولید گوشت، گاو سیمنتال را پرورش می دهند.

    میزان شیر تولیدی : ۶۴۰۰ کیلوگرم در سال

    کشور : فرانسه

    وِیژگی : شیر گاو سیمنتال برای تولید نوع خاصی از پنیر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد

    وزن : ۷۰۰ کیلو گرم

    ارتفاع : ۱۴۰ سانتی متر

    • این پاسخ 3 years، 10 months پیش توسط dam.iran75 اصلاح شده است.
    • این پاسخ 3 years، 10 months پیش توسط dam.iran75 اصلاح شده است.
    #13598
    dam.iran75
    مشارکت کننده

    نژاد گاو جرسی

    گاوهای جرسی نسبتا وزن کمی داشته و شیری غنی و پرچرب دارند و از شناخته شده و معروف ترین نژادهای گاو شیری در جهان به حساب می آیند . در اصل منشا این نوع از گاو جزیره جرسی ( واقع در بین کشورهای انگلستان و فرانسه ) می باشد . شیر این نژاد دارای میزان زیادی پروتئین است . نژاد جرسی تطبیق پذیری و سازگاری بالایی با انواع شرایط آب و هوایی و جغرافیایی دارد و دامداران به دلیل این ویژگی بیشتر مایل به پرورش آن هستند . گاوهای جرسی نسبتا کم وزن هستند . آرام و مطیع بودن از دیگر ویژگی های آنها است ولی گاهی اوقات رفتارهای پرخاشگرانه ای نیز از خود نشان می دهند و طول عمر زیادی هم دارند . گاو جرسی مقابل بیماری ها مقاومت خوبی دارند ، این ویژگی برای دامپرورانی کم ریسک نکته مهمی محسوب می شود زیرا استفاده از آنها می تواند خطر مرگ و میر گاو های گله را کاهش دهد . تنوع رنگی در این نژاد زیاد است ، طیف رنگ بدنشان بین خاکستری ، قهوه روشن یا حنایی رنگ می باشد .

    زایمان گوساله ها عموما بدون مشکل است زیرا گوساله ها در هنگام تولد جثه کوچکی دارند و نسبتا فرایند زایمان آسانی را طی می کنند . نرخ باروری بالایی دارند و زود بالغ می شوند . میزان پروتیئن و کلسیم در شیر جرسی بیشتر از میانگین سایر نژادها می باشد . بهره وری بالای آنها در تبدیل علوفه به شیر با کیفیت یکی دیگر از ویژگی های جذاب گاو جرسی به شمار می آید

    از این نژاد می توان برای تولید گوشت نیز استفاده کرد. برخی از محققان معتقدند که نژاد گاوهای جرسی نرخ تولید شیر بیشتر از لحاظ مقدار علوفه که مصرف می کنند نسبت به گاو هلشتاین دارند و همچنین عمر بیشتر نیز می کنند .

    میزان شیر تولیدی : ۷۰۰۰ کیلوگرم در سال

    وزن : ۴۵۰ کیلوگرم

    ویژگی : داشتن شیری پرچرب

    کشور : فرانسه

    گاو جرسی

    #13599
    dam.iran75
    مشارکت کننده

    نژاد گاو ایرشایر

    گاو ایرشایر نژادی مقاوم است که می توانند با انواع شرایط تطبیق پذیری خوبی پیدا کند. از لحاظ میزان شیر تولیدی این نوع از نژادهای گاو شیری در رده ی بین گاو هلشتاین و جرسی قرار می گیرد . گاوهای ایرشایر وزن و اندازه متوسط دارند. و رنگ این نژاد سفید و قرمز است که در طول قرن اخیر بسیار مورد توجه دامداران کشور آمریکا برای پرورش قرار گرفته است و اصلاحات ژنتیکی خوبی نیز بر روی آن برای افزایش بهره وری صورت گرفته است.

    میزان شیر تولید : ۷۸۳۰ کیلوگرم در سال

    وزن : ۶۰۰ کیلوگرم

    کشور : اسکاتلند

    ویژگی : گاو ایرشایر نژادی قوی و پربازده است

    نژاد ایرشایر

    #13603
    dam.iran75
    مشارکت کننده

    نژاد گاو شورت هورن
    معرفی گاو شیری نژاد شورت هورن
    گاو شورت هورن از قرن ۱۸ در شمال شرقی انگلستان پرورش داده می شد و حتی اوایل یک نژاد دو منظور شناخته می شد تا اینکه در سال ۱۹۶۹ پرورش دهندگان این نژاد را در دسته گاوهای شیری ثبت کردند.

    محله دورهام یکی از محله های قدیمی در انگلستان است که در سال ۱۹۷۶ گفته می شود که اولین گاو شورت هورن از دو نژاد Teeswater و Durham تشکیل شده است.

    برخی از گاوهای شورت هورن دارای بیماری ژنتیکی خاصی به نام TH هستند که حاصل یک ژن غیر طبیعی است. و باعث تغییر شکل ظاهری در گوساله های تازه متولد شده هستند.
    خصوصیات ظاهری گاو نژاد شورت هورن
    این نژاد گاو به رنگ های قرمز، سفید، قزل و یا یک رنگ مخلوط قرمز و سفید می باشد
    شاخ این گاو‌ها کوتاه است. در گاو‌های نر، خمش شاخ به سمت جلو و در گاو‌های ماده به سوی جلو و درون است.
    سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی دارند و در عین حال گاوهایی هستند که قدرت چرای بالایی دارند.

    گاو شورت هورن

    وزن گاو شورت هورن
    وزن گاو ماده ۶۳۶ کیلوگرم
    وزن گاو نر ۹۵۵ کیلوگرم
    وزن گوساله ۳۴ کیلوگرم
    میزان شیردهی گاو نژاد شورت هورن
    این گاو جزو بهترین نژادهای گاو شیری در جهان است که میزان تولید شیر آن به ۵۱۲۶ لیتر می رسد که میزان درصد چربی و پروتئین شیر به ۳٫۶۵ می رسد.

    #13604
    dam.iran75
    مشارکت کننده

    نژاد گاو مونت بلیارد

    معرفی گاو نژاد مونت بلیارد

    گاو نژاد مونت بلیارد یکی از گاوهای نژاد فرانسوی شناخته می شود اما در اصل خاستگاه آن را از منطقه ای مرتفع در کوههای ژورا واقع در ناحیه برن کشور سوئیس می دانند. نژاد مونت بلیارد نژادی شیری است که بیشتر جهت تولید شیر و فرآورده های لبنی پرورش داده می شود.

    هر چند این نژاد یک نژاد شیری است اما برای پرواربندی و تولید گوشت نیز بسیار سود آور است. به همین دلیل گاو نژاد مونت بلیارد را نژادی شیری-گوشتی می دانند. این نژاد در فرانسه جمعیت زیادی دارد به طوری که دومین نژاد پرجمعیت گاوهای شیری در فرانسه می باشد. شیر و گوشت بدست آمده از این نژاد از کیفیت و کمیت بسیار بالایی برخوردار است.

    پراکندگی نژاد مونت بلیارد:
    این نژاد هم اکنون در بسیاری از مناطق جهان پرورش داده می شود. شاخص ترین کشورهای پرورش دهنده گاو نژاد مونت بلیارد کشورهای فرانسه، استرالیا، آرژانتین، آلمان، بلژیک، الجزایر، برزیل، اسپانیا، آمریکا، جزایر قناری، شیلی، کلمبیا، گواتمالا، لوکزامبورگ، ایرلند، ایتالیا، کاستاریکا، انگلستان، روسیه، هلند، لهستان، پرتغال، چکسلواکی، رومانی، یوگوسلاوی، مکزیک، نیوزلند، سنگال، اسلواکی، سوئیس، تونس، ترکیه و ایران می باشند.

    پرورش نژاد مونت بلیارد در ایران:
    گاو نژاد مونت بلیارد در استان های تهران، بوشهر، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه پرورش داده می شود.

    معرفی گاو نژاد مونت بلیارد
    ویژگی های تولید مثلی:
    میزان باروری در نژاد مونت بلیارد از سایر نژادهای شیری بیشتر است. طبق یک تحقیقات انجام شده درصد باروری در نژاد مونت بلیارد ۶۱ درصد است در حالی که این درصد برای نژاد های هلشتاین و نورماند و هلشتانی ایرلندی به ترتیب ۵۱، ۴۳، ۳۲ درصد می باشد.

    گاوهای نژاد مونت بلیارد طول عمر تولیدی بالایی نسبت به دیگر نژادهای گاو شیری نیز دارند. بیش از ۳۰ درصد گاوهای مونت بلیارد اغلب ۵ بار آبستن می شوند در حالی که این آمار برای دیگر نژادهای شیری ۲۲ درصد است. همچنین گاوهای مونت بلیارد بیش از ۸ برابر دیگر نژادهای شیری شانس رسیدن به حاملگی های هشتم به بعد را دارند. به طور کلی گاوهای نژاد مونت بلیارد ۵% الی ۱۰ %‌ شانس باروری بیشتر نسبت به دیگر نژاد ها را دارد.

    معرفی گاو نژاد مونت بلیارد
    ویژگی های تولیدی:
    هر ماده گاو نژاد مونت بلیارد معمولا دوره شیردهی ۳۰۵ روزه دارند و در طی این دوره بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم شیر تولید می کند. ۱۵۰ راس ماده گاو نژاد مونت بلیارد در طول عمر خود بیش از ۱۰۰ تن شیر تولید می کنند. به طور متوسط درصد چربی و پروتئین شیر گاو مونت بلیارد به ترتیب ۳٫۸ و ۳٫۶ می باشد.

    همانطور که گفته شد نژاد مونت بلیارد یک نژاد گوشتی نیز می باشد. گوساله های جوان نژاد مونت بلیارد در سن ۱۸ تا ۲۰ ماهگی وزنی در حدود ۳۸۰ تا ۴۳۰ کیلوگرم دارند و با این میزانی یکی از بهترین نژادهای گوشتی گاو در جهان هستند.

    میزان افزایش وزن روزانه گوساله مونت بلیارد تقریبا ۱۵۶۰ گرم می باشد. تولید گوشت نژاد مونت بلیارد و هلشتاین به طور میانگین به ترتیب ۳۵۲ و ۳۲۰ کیلوگرم می باشد. می توان گاوهای حذفی نژاد مونت بلیارد را در مدت زمان کوتاهی پس از شیرگیری، به فروش رسانید.

    مونت بیلیارد

در حال نمایش 10 نوشته (از کل 10)
  • شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.